_____________________________________________________________
High Five er en portrætserie, som byder fem af de bedste i HR i Danmark op til dans hver søndag i advent samt i en nytårsspecial. De fem er alle udvalgt af Gitte Mandrup. Jeg har til gengæld haft fornøjelsen af at interviewe de fantastiske mennesker og skrive artiklerne. Jeg håber, at du vil blive inspireret i din egen HR praksis ved at læse portrætterne af de fem meget forskellige HR professionelle, som dog alle har det til fælles, at de har opnået enestående resultater i deres organisationer.
Dette er det fjerde portræt i serien. Du kan læse de foregående portrætter her:
Dette er det fjerde portræt i serien. Du kan læse de foregående portrætter her:
- Mija Lønvig Frandsen, LEGO: Du får ikke mandatet forærende. Du skal gøre dig fortjent til det.
- Niels Bostrup, Politiet: Du må ikke være for fin til at træde til, når det brænder på
- Annette Kleven, Arla: Man skal gøre sig umage og gøre tingene ordentligt
f
Det sidste portræt udkommer nytårsaftensdag d. 31. december.
Det sidste portræt udkommer nytårsaftensdag d. 31. december.
______________________________________________________
Jeg er på en tur down
memories lane, for jeg skal til Helsinge. Helsinge ligger ret langt oppe og
lidt til venstre i det område, vi normalt omtaler som Nordsjælland, og er
blandt andet hjemsted for Gribskov Kommune, hvor jeg skal besøge HR partner
Maria Newton. Men der er også noget andet med Helsinge, for det var her, at jeg
gik i gymnasiet i tre år på det, der dengang var et næsten nybygget gymnasium i
klassisk, uæstetisk firserstil. Stedet vrimlede med tedrikkende SFU’er, musiklærere
i islandske sweaters og Lars Løkke, som blev student det år, jeg startede i 1.g,
men som fortsatte med at komme på gymnasiet, selvom han virkede noget aparte i
den urtede kontekst. At han så også var matematiker, gjorde det kun værre.
Jeg parkerer udenfor rådhuset og spørger en
forbipasserende, hvor længe man kan holde der. Hun ser undrende på mig, for der
er åbenbart ingen parkeringsbegrænsninger i Helsinge. Der er jo masser af plads. Foran rådhuset står
en flok rygere og smøger den, mens de nyder de kedelige omgivelser. For hey,
Helsinge ER det mest kedsommelige sted på jorden. Eller rettere sagt; det syntes vi i 80’erne.
Gribskov Kommune |
Jeg træder ind på rådhuset og forsøger at orientere mig.
Jeg starter med at læse de forskellige skilte og kan forstå, at jeg skal trække
et nummer. For det skal man også, hvis man skal til et aftalt møde. To
kommunedamer er i fuldt sving med at betjene et par kunder. Den ene tror ikke
på, at hans midlertidige kørekort gælder, selvom kommunedamen ihærdigt forsøger
at overbevise ham om, at den skam er god nok. Det tager lang tid, kan jeg
fornemme, før de er færdige med debatten om det midlertidige kørekort, og det
nager mig lidt, for jeg er kun lige akkurat kommet til tiden og det der skøre
kørekort kommer helt sikkert til at sinke mig og vil få mig til at fremstå som
sådan en type, der kommer for sent.
Under automaten, hvor man trækker et nummer, har en eller
anden genial, kommunal person placeret tre beholdere. Den ene beholder rummer
en masse bolde, de to andre er til at smide boldene i. Såfremt man har lyst til
at ytre sig om en oplevet god service eller det modsatte, er man velkommen til
at forsøge at ramme en af de to beholdere til enten gode eller dårlige
oplevelser. Jeg noterer, at der er langt flere bolde i den gode oplevelsesbeholder
end i den anden. Da jeg ser op igen for at finde ud af, hvordan det går med det
midlertidige kørekort, står der pludselig en alf foran mig. Alfen rækker hånden
frem og præsenterer sig, og det er naturligvis Maria, der har vovet sig ned i
borgerserviceområdet for at tage imod mig.
Før mit nummer end er råbt op, glider jeg behændigt
udenom systemet, og på vejen snupper Maria et gæstekort fra en af de tomme båse
i borgerserviceekspeditionen. Så er vi på vej.
I et dejligt, lyst mødelokale sidder vi nu overfor
hinanden. Jeg har kinabogen parat og Maria er parat til at fortælle sin
historie.
Vejen til kommunen
Maria starter sin karriere i interesseorganisationen,
Nordisk Ministerråd, og kommer sidenhen til Røde Kors, hvor hun arbejder som
ledelsesrådgiver og HR konsulent. Siden bliver hun ansat i en privat virksomhed,
Brødrene Hartmann, som er en produktionsvirksomhed, men her er hun kun i et
halvt år, fordi man beslutter at nedlægge HR afdelingen kort tid efter, at
Maria er startet i jobbet. ’Vi sad og skrev hinandens opsigelser’, fortæller
Maria.
Efter denne oplevelse tager Maria en tænkepause. Hun ved,
at hun skal noget andet, men er ikke helt sikker på, hvad det er. Et eller andet
i debatten om kommunerne tricker hende imidlertid, og da hun gennem sit netværk
hører, at Gribskov Kommune er en meget progressiv kommune på personaleområdet,
søger hun jobbet som HR partner:
’Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg var landet det rigtige
sted. Jeg fik lov til at prøve nye ting og folde mig ud, og samtidig var der
100 procent tillid til mig.’
Maria har nu været i Gribskov Kommune i fem år og der er
ingen tvivl om, at hun elsker sit job:
’Der er en stor variation i jobbet og jeg hjælper andre
med at lykkes. Kan man ønske sig mere?’
At klæde lederne
på til ledelsesopgaven
Marias opgaver spænder bredt, men fællesnævneren for dem alle
er den indsats, Maria gør, for at klæde lederne på til ledelsesopgaven:
’I starten gjorde jeg alt for dem og løste alle
problemer, men det lærte de jo ikke noget af. Jeg fandt derfor ud af, at det
var en helt anden rådgivning, der skulle til for at lederne selv blev i stand
til at løse opgaven. I dag har jeg fået flyttet lederne derhen, hvor de for
eksempel selv kan tage de svære samtaler.’
Maria er HR partner for skoleområdet i Gribskov Kommune
og hendes primære samarbejdspartnere er derfor skolelederne. Hun deltager i
sygefraværssamtaler, tjenestelige samtaler og rekrutteringer ude på skolerne og
hun er meget væk fra rådhuset, for det er ude i forretningen, at det sker.
Tag ikke fejl: der er også en forretning i en kommune og
den er nogenlunde bygget op på denne måde:
’Politikerne sætter visionerne og så er det os, der som
administration skal sørge for at bidrage til den overordnede strategi. Vores
definition af partnerrollen er baseret på forretningen og på ledersparringen.’
’Ligesom alle andre steder’, fortsætter Maria, ’er det at
være leder mere end blot at være dygtig til sit fag. Den faglige ledelse er en
stor del af ledelsesopgaven, men det er nødvendigt at supplere den faglige
ledelse med personaleledelse. Vi i HR hjælper dem til at lykkes indenfor de
personaleadministrative rammer, som de selvfølgelig ikke kender så godt, som vi
gør. Særligt grønne ledere skal hurtigt have reduceret deres usikkerhed i forhold
til personaleadministration og personaleledelse og have opbygget noget viden om
de personalemæssige rammer.’
Maria er slet ikke i tvivl om, hvad det er for en rolle,
hun har, i forhold til lederne i kommunen. Når hun er ude, repræsenterer hun
kommunens værdier og hun viger ikke en tomme. Værdierne kredser om begreber som
fairness og ordentlighed og det er meget vigtigt for Maria, at der ’selv i
sager, hvor det gør ondt’, som hun udtrykker det, opleves en form for
retfærdighed og anstændig behandling.
I denne forbindelse er det dog vigtigt for Maria at
pointere, at:
’Jeg er ikke til for medarbejderne. Jeg er til for
lederne. Det er ledernes sag, jeg taler.’
Hvis nogle skulle være i tvivl.
I Gribskov Kommune har man et yderst velfungerende
tillidsrepræsentantsystem og tillidsrepræsentanterne kan på sin vis betragtes
som medarbejdernes HR partnere. I det offentlige har man generelt meget aktive
og involverede TR’er og de er efter Marias mening vigtige for at få tingene til
at lykkes på bedst mulig vis:
’TR-systemet gør til tider tingene lidt træge, men det
sikrer også en modning, som reducerer antallet af konflikter.’
Kunderne, brandet
og politikken
I yderste instans er det dog hverken lederne eller
tillidsrepræsentanterne, som Maria betragter som sine kunder: ’Jeg opfatter
borgerne som mine kunder.’
Fra sin tid i Nordisk Ministerråd og Røde Kors ved Maria,
hvor meget brandet betyder for en interesseorganisation og hun kan nu se en
tendens til, at brandet også begynder at betyde noget for de offentlige
institutioner.
Ja tak, se bare politiets og SKAT’s manøvrer på Twitter.
@skattefar (SKAT) har over 10.000 følgere, @SSJ_LFPoliti (Sydsjællands Politi)
har over 12.000 følgere og det samme gælder @FynsPoliti. Bare for at tage nogle
eksempler. For nylig gik det også op for CIA, at de skulle brande sig på
Twitter, selvom de formentlig har kunder i butikken, uanset om de gør sig
bedårende på de sociale medier eller ej.
Men den goodwill, som en tweet som denne skaber, kan ikke
købes for penge:
Maria og kommunen kan ligesom CIA regne med at have
kunder i butikken no matter what,
fordi, som Maria udtrykker det, ’kommunerne løfter mellem 80 og 90 procent af
alle velfærdsydelser.’ Men man skal alligevel gøre sig umage for at undgå, at ’vores
borgere fravælger os og flytter til nabokommunen.’
Det er naturligvis også derfor, at man laver øvelsen med
boldene i de forskellige beholdere i borgerserviceområdet. For man er oprigtigt
interesseret i at vide, om kunderne er tilfredse:
’Vi laver brugertilfredshedsundersøgelser for at sikre
os, at serviceniveauet er ok.’ Efter en kort tøven fortsætter Maria:
’Selvfølgelig afvejet i forhold til de økonomiske rammer.’
De økonomiske rammer fylder meget i den kommunale
bevidsthed og no wonder. Jeg kan ikke
mindes et eneste tidspunkt i løbet af de sidste par årtier, hvor man har hørt,
at ’nu giver vi kommunerne nogle budgetter med masser af luft’. Jeg skal ikke
udelukke, at det er sket, men det er ligesom om, at budskabet om besparelser i
kommunerne har fyldt noget mere i den offentlige debat end det modsatte.
Det er et grundvilkår for arbejdet i en kommune, at man
skal være effektiv og at man skal acceptere at blive kigget over skulderen af
statslige myndigheder og politikere. Heri adskiller en kommune sig ikke
synderligt fra en privat virksomhed, hvis bestyrelse udfylder nogenlunde samme
rolle. Til gengæld er de to systemer væsensforskellige, hvad angår den
politiske indflydelse:
’En stor del af det, vi laver, er bestemt at
lovgivningen. Råderummet er derfor ikke ligeså frit i en kommune som i en
privat virksomhed.’
Udover det lettere sammenpressede råderum skal man også
kunne håndtere det hastige reformtempo:
’Den ene reform er ikke fuldt ud implementeret, før den
næste kommer. Reformerne afføder mange afledte forandringsprocesser, som vi i
HR skal understøtte.’
Til spørgsmålet om, hvorvidt man skal have politisk tæft
for at have succes som HR partner i en kommune, svarer Maria:
’Ja, det skal man. Du skal tænke over, hvad du siger til
hvem, og du skal være påpasselig med at aflevere dine budskaber til
interessenterne i den rigtige rækkefølge. Mere generelt kan man sige, at vi som
en stabsfunktion under direktionen naturligvis skal have en forståelse af
organisationens overordnede interesser. Så egentlig skal du have politisk
forståelse både operationelt og strategisk.’
Der opstår en naturlig pause, og tiden er nu (omsider)
inde til at jeg kan lufte en af mine kæpheste. Jeg har siddet uroligt på stolen
et stykke tid, fordi jeg er ved at boble over af iver for at trække hesten ud
af stalden. Nu er øjeblikket der. Jeg spørger derfor Maria:
’Hvis nu man tog nogle af de dygtigste, danske
erhvervsledere og satte dem ud i kommunerne i et par måneder, tror du så ikke,
at de hurtigt ville få styr på det der kommunale juks?’
Maria smiler. Hun er nok vant til at høre på den slags BS, så hun svarer mildt:
’Der har faktisk været foretaget et eksperiment, hvor en
CEO fra en privat virksomhed kom ud i en kommune. Det, der skete var, at han
blev dybt chokeret over alle de modsatrettede krav og mål, han skulle forholde
sig til. Alle de mange interessenter og deres konfliktende interesser.’
Det begynder at gå op for mig, at driften af en kommune
kræver nogle andre, måske især menneskelige, egenskaber end driften af en
privat virksomhed. Eller sagt mere præcist: driften af en kommune forudsætter
tilstedeværelsen af nogle egenskaber på udvalgte områder, som jeg tvivler på,
er så højt prioriterede i de private virksomheder, blandt andet tolerance
overfor flertydighed, kompleksitet og forandringer.
Måske er det begge veje, transporten bør gå?
Kommunaldirektørerne ud i de private, danske virksomheder
og de private CEO’s ud i kommunerne?
Man kunne måske lære noget af hinanden.
Forandringer og
tillid som ledelsesmantra
Forandringerne står i kø i de private virksomheder og det
samme gør de i kommunen:
’Politikerne finder på ligeså mange omprioriterede ting og sager som en CEO i en privat virksomhed. Det er et vilkår på arbejdsmarkedet i dag, at forandring er på dagsordenen.’
’Politikerne finder på ligeså mange omprioriterede ting og sager som en CEO i en privat virksomhed. Det er et vilkår på arbejdsmarkedet i dag, at forandring er på dagsordenen.’
Særligt HK’erne er pressede af effektivitetskravene og
automatiseringen af arbejdsprocesserne, oplever Maria. Og fremtiden byder ikke
på færre krav, for det er allerede ekspliciteret, at der skal endnu flere
besparelser til i administrationen. Derfor: ’bliver vi nødt til at finde noget
andet end regnearket for at opnå mere effektivitet. Alle de lavt hængende
frugter er høstet. Nu må vi gå mere innovativt til værks.’
Konkret vil besparelserne sandsynligvis medføre færre hænder i
organisationen på alle poster, og en stor gruppe medarbejdere vil i en periode
opleve usikkerhed og utryghed. Dette kræver situationsbestemt ledelse, og det
skærper nødvendigheden af at have de rette profiler på de rette ledelsesposter,
da ledelsesopgaven både bliver mere krævende og mere afgørende for udfaldet af
forandringsprocessen.
Der er på vej til at ske et skred i ledelsesmetoderne i kommunerne.
Der bliver mere fokus på leadership og tilsvarende mindre fokus på management.
Det er i al fald den tanke, jeg får, da Maria introducerer det, for mig at se,
lidt paradoksale koncept Tillid som styringsinstrument.
For giver man ikke netop slip på styringen, når man
udviser tillid?
’Jo’, svarer Maria, ’men vi skal væk fra angsten for at
blive hængt ud i Ekstrabladet. Vi skal have gjort op med cover-my-ass kulturen (som også trives i visse private
virksomheder, skulle jeg hilse at sige) og i stedet koncentrere os om vores
kerneydelse. Vores ressourcer skal allokeres til kerneydelsen fremfor til
styring.’
Det lyder rigtig smart, ligesom det lyder fornuftigt, når
Maria siger, at den store indsats i de kommende år bliver at få mere tillid ind
i både ledelsesfilosofien og i praksis:
’Det bliver en ny måde at tænke på for os, men jeg er sikker på, at det er her, at millionerne skal findes.’
’Det bliver en ny måde at tænke på for os, men jeg er sikker på, at det er her, at millionerne skal findes.’
Selvom jeg må indrømme, at jeg aldrig har været vanvittig
optaget af offentlige virksomheders ambitioner og mål, må jeg sige, at lige
netop denne satsning er noget, jeg vil følge tæt de kommende år. For den er
simpelthen så interessant for os alle sammen, og giver stærke associationer til
det emerging paradigm, som vokser sig
stærkere og stærkere på sidelinjen, og som blandt andet næres af Unboss
bevægelsen, holakrati principperne, målekultur antagonisterne og social
collaboration fortalerne.
Der er noget på vej.
En tur i
helikopteren
Der er også noget andet på vej. Indeni Maria. For hun har
noget, hun gerne vil dele med os, og som er vigtigt:
’Succes og fremgang er blevet så centrale og stærke
værdier i vores samfund, at det er totalt stigmatiserende ikke at være succesfuld.
Angsten for ikke at lykkes er kolossal.’
Jeg giver Maria ret. Er det den pris, der kommer med
individualiseringen - og iscenesættelsen? At vi alle skal være superstars i
vores eget liv? Bage perfekte cupcakes, vinde X-faktor og altid være et skridt
foran?
Det ligger også Maria på sinde at advare mod det, som hun
kalder ’bogliggørelsen’:
’Vi bogliggør alt for meget. Hvorfor ikke anerkende
værdien i praksis og menneskelig indsigt?’
Uden at have spurgt nogen af dem, vil jeg tro, at der er
et par andre HR Business Partnere i denne serie, som vil være tilbøjelige til
at give Maria ret i dette synspunkt. Menneskelig indsigt ER det sidste pift,
der giver en outstanding leder, en outstanding HRBP og måske også en fremragende
medarbejder i al almindelighed.
Det bliver i al fald mere og mere tydeligt for mig, som High
Five serien skrider frem, hvor mange holdninger og egenskaber de fem
bedste i HR har til fælles med de bedste ledere. Men til mit spørgsmål om,
hvorfor Maria ikke er leder i stedet for HR partner, svarer hun:
’Jeg har ikke behov for at være i rampelyset og få
anerkendelse. Det er ikke det, der driver mig.’
Og hun fortsætter:
’Jeg ser altid min egen ydelse i forhold til
kerneopgaven. Altid. Jeg kan godt li’ at få udfordret mine antagelser. Det er
ikke mine ’synsninger’, der afgør, hvad jeg skal prioritere, det er det, som
forretningen har brug for, at jeg prioriterer.’
Maria er der for noget, som er større end hende selv, og
dette noget er det, som virkelig passion bygger på. Passion giver mennesker et
særligt skær, et særligt lys omkring dem. Det skær har Maria lige nu og jeg
tror hundrede procent på hende. Det gør Gitte Mandrup også, når hun beskriver
Maria med disse ord:
’Hun er i en klasse for sig. Hun er skarp, ræsonnerende
og i stand til at connecte the dots.’
Og når alt kommer til alt er det netop passionen og
tankens klarhed, der måske alligevel gør Maria til en leder.
Selvom hun ikke tror det.
HR identiteten
Gitte har nemlig ret. Maria er skarp, men ikke på nogen arrogant
eller dum måde. Hun er bare klar over, hvad hun mener. Hun er sikker.
Det er meget nemt at være i selskab med et andet
menneske, som er sikker. Ja, det er faktisk behageligt. Men det er ikke et
selskab, som HR kollegerne nyder godt af i stor stil:
’Det, der sker, når man udvikler sig som HR partner, er,
at kollegafællesskabet ændrer sig. Der sker en glidning, hvor HR kollegerne
langsomt erstattes af linjelederne som ens primære samarbejdspartnere.’ Efter
en kort overvejelse, tilføjer Maria: ’Man kan godt blive lidt ensom eller
fremmedgjort i rejsen fra stabs-HR til HRBP.’
Ja, overgangen er glidende, men på et eller andet
tidspunkt stopper man op og opdager, at grænsen ligger bag en. Og når man først
har krydset grænsen, er der no return.
Man kan ikke gøre overgangen ugjort. Til gengæld venter der både eventyr og
virkelige udfordringer forude.
Mit eget eventyr i Helsinge er ved at være slut. Jeg
tager afsked med Maria ved kommunens personaleudgang og ser for sidste gang ind
i hendes kloge øjne, før jeg vender mig om og forlader hende og Gribskov
Kommune.
I tusmørket finder jeg bilen, som står, hvor jeg forlod
den. Jeg sætter mig ind og kører mod syd. Som et sidste minde tager jeg et
billede af byskiltet, og så er jeg fri af fortiden.
Fremtiden, til gengæld, den ligger i Marias hænder, og
jeg er ikke i tvivl om, at hun vil erobre og påvirke den på en måde, som både borgere
og ledere kommer til at nyde godt af i Helsinge og omegn.
Det eneste, de mangler, er at få styr på de der midlertidige
kørekort.
***
Om præcis ti dage, nytårsaftensdag d. 31. december, kommer det næste og foreløbig sidste portræt af en af de bedste i HR. Hun har vovet sig ud af sin komfortzone og opfordrer os andre til at gøre det samme.
Stay tuned.
___________________________________________________________
_______________________________________
Ingen kommentarer:
Send en kommentar